CaPriNs Bussresa

Buss, promenader, båt, sol och värme kännetecknar CaPriNs vårresa. Vi startade programenligt i ottan från Varberg vidare till Falkenberg och Halmstad. Samtliga medlemmar i vår förening blev inbjudna. 47 st. anmälde sitt intresse att följa med.

Från Halmstad äkte vi österut mot Bolmsö i sjön Bolmen. Bolmen är Sveriges tionde största sjö. På väg mot Bolmsö var första stoppet rastplatsen Boasjön där alla packade upp sin medhavda matsäck.  Redan vid denna tidiga morgon var humöret på topp.

Perstorps gården var vårt nästa stopp. En gammal bondgård som inte hade ändrats sedan 1920 talet. Vi fick en fantastisk guidning av  Solveig som inte bodde långt därifrån. Solveig följde med oss vidare till Bolmsö kyrka och hembygdsgården. Vi fick ett intressant fördrag om kyrkan och kyrkogården.

Nu kommer den stora båtfärden. Färjan angjorde Bolmsö kl. 13,00 och vi åkte därifrån kl. 13,10. Överresan 1200 meter tog 10 minuter. Vi åkte båt!

Lunchen intogs på Tiraholms fiskrökeri.  En utsökt Regnbågslax odlad i Bolmen. Några goumert- gubbar inhandlade rökt ål för senare förbrukning.  Ägarinnan berättade lite om deras affärsidé. De hade startat i liten skala och efterhand utvecklat rörelsen till den nuvarande med restaurang, fiskrökeri, kiosk ställ plats för husbilar m.m.  Ett trevligt och vackert ställe med god mat som vi på det varmaste kan rekommendera.

Nästa besöksmål bonadsmuséet Unnaryd. Muséet ligger vackert i hembygdsparken. Förutom att se alla fina bonader, flera över 200 år gamla, fick vi också en uppvisning i hur man stampar ull till vadmalstyg. Ett tyg som är varmt på vintern och svalt på sommaren.  Detta besök avslutades med kaffe och kakor i solgasset.

Hemresan i samma ordning Varberg, Falkenberg och Halmstad.

Vi tackar vår guide Maria och vår busschaufför Henrik och alla andra som har hjälpt till.