Om oss

Varje timme får en man i Sverige beskedet, prostatacancer. Är du en av oss som drabbats av denna sjukdom, eller är du anhörig till någon som fått det svåra beskedet? I så fall har du kommit till rätt hemsida. Vår förening ger stöd och stöttning, till drabbade personer och deras anhöriga. Vi bygger just nu upp en verksamhet som ska bjuda på bra möten med kunniga föreläsare, trivselträffar och en förening som i dialog med vårdgivaren ska ge oss gotlänningar en klart bättre cancervård.

Att drabbas av prostatacancer är chockartat. Det är för många ett grundskott i den manliga identiteten och skapar i de flesta fall ångest och förvirring både hos patienten själv och hans anhöriga.

Vi är många som lever med diagnosen. Bara på Gotland lever idag drygt 600 män som har eller har haft prostatacancer. När man fått beskedet ska man veta att man inte är ensam. Det finns många att tala med. Inte bara läkaren och sköterskan utan också en rad patienter med egna erfarenheter.

Till oss i Prostatacancerföreningen Gotland är du alltid välkommen med dina frågor och funderingar. Även om vi inte ger medicinsk rådgivning så bjuder vi på våra erfarenheter om hur det är att leva livet!